Citește mai mult la: https://www.digi24.ro/digieconomic/financiar/e-factura-de-la-1-iunie-2024-incep-amenzile-19733
Informaţiile publicate pe site-ul Digi Economic pot fi preluate, în conformitate cu legislația aplicabilă, doar în limita a 120 de caractere.
Guvernul a aprobat, în ședința de azi, 21 iunie, la propunerea Ministerului Finanțelor, o serie de acte normative, prin care s-au reglementat mai multe lucruri, printre care și aplicarea obligatorie a e-Factura în vânzările firmelor către clienți finali. e-Factura a devenit obligatorie de la 1 ianuarie 2024 doar în relațiile comerciale dintre firme. De la 1 ianuarie 2025 se extinde la toate vânzările/cumpărările.
De la 1 ianuarie 2025, facturarea electronică pentru relația între companii și consumatorii finali (B2C) este obligatorie
Tot
astăzi, s-a aprobat actul normativ prin care se extinde utilizarea
sistemului de facturare electronică și pentru tranzacțiile între afaceri
și consumatorii finali (B2C), în mod opțional în perioada 1 iulie 2024 –
31 decembrie 2024 și obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2025. În
consecință, toate persoanele impozabile care emit facturi către consumatori vor trebui să le raporteze în sistemul RO e-Factura.e-Factura
a fost introdusă în 2022 pentru tranzacțiile business to government
(B2G), adică pe contractele dintre stat și firme. Ea a devenit
obligatorier în relațiile comerciale dintre firme (B2B) la 1 ianuarie
2024, și de la 1 iulie devine singura formă de factură legală în B2G din
România, cu excepția tranzacțiilor externe, inclusiv cu UE.
Acum. e-Factura este extinsă, de la 1 ianuarie 2025, și la clienții finali, prin OUG dată azi.
Aflați, mai departe, ce schimbări au avut azi loc la șredința de guvern, din punct de vedere fiscal. Redăm comunicatul Ministerului de Finanțe.
1. Modul de implementare a decontului
precompletat RO e-TVA și modul de guvernanță raportat la atribuțiile
autorităților implicate în gestionarea acestuia.
2.
Extinderea utilizării sistemului de facturare electronică și pentru
tranzacțiile între afaceri și consumatorii finali (B2C), în mod opțional
în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 și obligatoriu începând cu
1 ianuarie 2025.
3. Prelungire până la data de 30
septembrie 2024 a perioadei de aplicare a HG nr.1326/2023 privind
stabilirea tarifelor de primă maxime de asigurare.
„Este o zi importantă pentru digitalizarea sistemului fiscal și pentru lupta noastră cu evaziunea fiscală, odată cu introducerea normelor pentru e-TVA și extinderea ariei de acoperire a e-Factura. Decontul precompletat va conține date și informații privind operațiunile economice declarate de către persoanele impozabile și transmise în sistemele informatice ale ANAF. Vorbim despre un instrument digital integrator al datelor și informațiilor conținute în aceste sisteme informatice care să contribuie la prevenirea completării eronate a decontului de TVA. Adoptarea unui astfel instrument a rezultat și din dialogul constant pe care l-am cu mediul de afaceri, care a solicitat explicitarea modului în care administrația fiscală utilizează datele aflate la dispoziție. Cât despre introducerea obligativității e-Factura în regim B2C, ne va ajuta tot în această privință, pentru a avea o imagine cât mai exactă în decontul precompletat RO e-TVA”, a explicat ministrul Marcel Boloș.
1. Sistemul RO e-TVA se implementează cu data de 1 august 2024 pentru operațiunile efectuate începând cu data de 1 iulie 2024 de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA și se transmite, pentru fiecare perioadă fiscală de raportare, prin intermediul SPV, până la data de 20 inclusiv a fiecărei luni următoare încheierii perioadei fiscale.
Implementarea decontului precompletat și a modalității de valorificare a datelor și informațiilor din Sistemul informatic național RO e-TVA vizează:
- reducerea decalajului fiscal în domeniul TVA rezultat din estimările macroeconomice realizate la nivel național și implicit asigurarea încadrării în țintele asumate de România prin jaloanele Planului Național de Redresare și Reziliență;
- creșterea gradului de conformare voluntară care să conducă la asigurarea încasării sumelor din TVA la bugetul de stat general consolidat;
- reducerea impactului evaziunii fiscale rezultate din activitățile economice ilicite desfășurate de contribuabili, respectiv din modul de evidențiere și înregistrare a operațiunilor impozabile specifice TVA-ului;
- consolidarea capacității instituționale a Agenției Naționale de Administrare Fiscală de colectare a impozitelor și taxelor prin implementarea unor proiecte de digitalizare.
Decontul precompletat RO e-TVA conține date și informații privind operațiunile economice declarate de către persoanele impozabile și transmise în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (RO e-Factura, RO e-Sigiliu, RO e-Transport, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat electronice, sistemul informatic integrat vamal).
După primirea decontului precompletat RO e-TVA, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor verifica datele și informațiile precompletate în concordanță cu operațiunile impozabile realizate și starea de fapt fiscală. Indiferent de primirea decontului precompletat RO e-TVA, persoana impozabilă are obligația de a transmite decontul de taxă pe valoarea adăugată până la termenul prevăzut de lege.
În situația în care după depunerea decontului de taxă pe valoarea adăugată sunt diferențe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către contribuabili, ANAF notifică persoana impozabilă prin SPV.
Sunt considerate diferențe semnificative valorile care depășesc pragul de semnificație ce îndeplinește condițiile cumulative de minim 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minim 1.000 lei, rezultate din compararea valorilor înscrise în rândurile din decontul de taxă pe valoarea adăugată depus de persoana impozabilă, cu cele corespunzătoare rândurilor din decontul precompletat RO e-TVA.
După identificarea diferențelor semnificative, se va transmite formularul electronic de notificare „Diferențe operațiuni impozabile RO e-TVA” în Spațiul privat virtual, iar contribuabilul are obligația transmiterii formularului electronic denumit "Notă justificativă privind diferențe RO e-TVA prin mijloacele electronice, ca rezultat al verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate".
Suplimentar, prin același act normativ se reglementează faptul că nefurnizarea sau furnizarea parțială a informațiilor solicitate prin Nota justificativă privind diferențe RO e-TVA reprezintă indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoare adăugată. În funcție de nivelul riscului fiscal al persoanei impozabile, stabilit pe baza analizei de risc, aceasta poate face obiectul inspecției fiscale sau controlului antifraudă.
Decontul precompletat RO e-TVA nu constituie titlu de creanță în sensul Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare și nu generează obligații fiscale în sarcina persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
Ministerul Finanțelor a decis ca amenzile pentru netransmiterea facturilor în sistemul naţional RO e-Factura să înceapă de la 1 iunie.
Agenții economici care nu țin cont de termenul-limită de 5 zile lucrătoare pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, vor fi sancționați de la 1 iunie 2024.
Nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiți potrivit legii, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiți potrivit legii, și cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice.
Totodată, netransmiterea de către emitent a facturii în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, precum și primirea și înregistrarea de către destinatari - persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, a unei facturi emise de operatori economici stabiliți în România, în relația B2B, fără a fi respectate prevederile art. 10, alin. (1) din OUG nr. 120/2021, constituie contravenție și se sancționează cu o amendă egală cu 15% din valoarea totală a facturii.
În situaţia în care sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura nu este funcțional timp de minimum 24 de ore, obligația de transmitere a facturii se suspendă până la repunerea în funcţiune a sistemului.
Pe perioada în care sistemul naţional
privind factura electronică RO e-Factura nu este funcțional, emitentul
facturii aplică în mod corespunzător prevederile art. 319 din Legea nr.
227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, cu condiția
transmiterii ulterioare, în
sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, a facturilor electronice emise.
Perioadele de nefuncţionare a sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura vor fi publicate pe paginile de internet ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi Ministerului Finanţelor.
Mai multe detalii aflați din Ghidul e-Factura întocmit și actualizate de Ministerul Finanțelor.
De la 1 iulie e-Factura rămâne singura factură B2B
Până la 30 iunie 2024, operatorii economici -
persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu
înregistrate în scopuri
de TVA au obligația să raporteze
în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura toate
facturile emise în relația B2B și în relația cu instituțiile publice.
De la 1 iulie vor fi eliminate toate tipurile de facturi inter-firme și va rămâne exclusiv e-Factura.
Ministerul Finanţelor anunţă lansarea versiunii simplificate a aplicaţiei e-Factura. Ministrul de resort, Marcel Boloş, spune că aceasta este în primul rând utilă celor aproximativ 670.000 contribuabili mici care au nevoie de un format gratuit şi uşor de folosit.
”În continuarea eforturilor de digitalizare şi simplificare a procedurilor fiscale, Ministerul Finanţelor anunţă lansarea versiunii simplificate a aplicaţiei e-Factura”, anunţă ministerul, potrivit News.ro
Versiunea îmbunătăţită vine cu o interfaţă intuitivă şi funcţionalităţi mai uşor de utilizat, astfel încât fiecare utilizator să poată emite facturi în conformitate cu cerinţele fiscale într-un mod rapid şi eficient.
„Aşa cum am mai spus, fiecare îmbunătăţire adoptată a ţinut cont de nevoile semnalate de contribuabili. Am tot avut întâlniri cu reprezentaţii mediului de afaceri şi una dintre solicitările lor a fost aceasta. Versiunea simplificată a aplicaţiei e-Factura vine cu o serie de avantaje şi funcţionalităţi care vor face gestionarea facturilor mai uşoară şi mai accesibilă pentru toţi utilizatorii. Ne-am gândit în primul rând la cei aproximativ 670.000 contribuabili mici care trebuie să utilizeze sistemul şi au nevoie de o aplicaţie gratuită, intuitivă şi uşor de folosit. De asemenea, aplicaţia extinsă este acum disponibilă şi în limba engleză, urmând ca în perioada următoare să fie tradusă şi cea simplificată”, a explicat ministrul Marcel Boloş.
Aplicaţia web de completare a facturii într-un format simplificat răspunde solicitărilor venite din partea micorintreprinderilor, ce nu utilizează în mod curent elemente operaţionale complexe.
A fost redesenată pentru a include automat ghidaje (i.e. codul tipului facturii este prestabilit la 380, codul monedei este exclusiv RON) şi bife pentru a afişa elementele de identificare obligatorii în funcţie de categoria de plătitor de TVA.
Au fost restrânse nomenclatoarele de TVA la cele utilizate frecvent pentru tranzacţii domestice şi incluse procentele de taxă sub format selectabil.
De asemenea, o nouă facilitate importantă adăugată sistemului este aplicaţia extinsă în limba engleză pentru contribuabilii nerezidenţi înregistraţi în scopuri de TVA ce au obligaţia de raportare a facturilor emise pentru livrări/prestări pe teritoriul României.
În situaţia în care sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura nu este funcţional timp de minimum 24 de ore, obligaţia de transmitere prevăzută la art.10 alin.(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.120/2021 se suspendă până la repunerea în funcţiune a sistemului.
Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare (n.r. de la 1 iulie sunt 5 zile calendaristice) de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii la art.319 alin.(16) din Codul fiscal.
În perioada 1 ianuarie - 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura nu se sancţionează.
e-Factura va fi mai ușor de folosit, spune ANAF, care face o aplicație care se adresează afacerilor mici, cu puține facturi pe lună. Aplicația poate fi accesată de marți dimineață, 5 martie 2024.
„Cuprinde doar elementele informaționale de bază, face
în mod automat și selecția tipului de factură. Pentru că se agresează
atât categoriei, cât și celor neplătitori de TVA. Se aplică o bifă,
practic este intuitiv aici, nu mai este lăsat la libera alegere”.
Aplicația simplificată e-Factura a fost creată pentru cele peste 400.000 de afaceri mici, care emit puține facturi pe lună și nu au nevoie de informații suplimentare, cum ar fi referințe de lot sau de comandă pentru produse. Doar elementele obligatorii. Astfel că nu va fi nevoie de un soft diferit de facturare, iar procesul va dura foarte puțin, spun reprezentanții ANAF.
Aplicația va fi disponibilă pe site-ul Ministerul de Finanțe și va avea un buton separat, dar rămâne și aplicația obișnuită e-Factura.
„Numărul lor este destul de consistent, mai ales al celor care încă nu înțeleg că trebuie să utilizeze e-Factura și din calculele noastre undeva între 150.000 și 200.000. Aceștia sunt primii care vor primit aceste note de conformare. În caz contrar, riscă amenzi”. Până pe 31 martie, cei care nu transmit facturi în noul sistem nu vor fi sancționați. Ministerul analizează acum posibilitatea ca acest termen de grație să se amâne până pe 1 iulie, însă nu a fost luată o decizie până acum.
-----
De la 1 ianuarie 2024 în relaţia business-to-business (B2B), până în prezent, aproximativ 40 milioane de facturi au fost înregistrate cu succes în sistemul e-Factura, în valoare totală de 397 miliarde de lei.
Un aspect important pe care l-au semnalat contribuabilii a fost imposibilitatea accesării sistemului în situaţiile în care au loc lucrări de mentenanţă la nivelul Spaţiului Privat Virtual (SPV). În acest sens, utilizarea e-Factura se poate face acum direct de pe site-ul ANAF. Trebuie însă ca utilizatorul să aibă cont în SPV, unde s-a înregistrat în baza certificatului digital.
Potrivit comunicatului de pe site-ul ministerului, în situaţia în care sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura nu este funcțional timp de minimum 24 de ore, obligația de transmitere prevăzută la art.10 alin.(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.120/2021 se suspendă până la repunerea în funcţiune a sistemului.
Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare (n.r. de la 1 iulie sunt 5 zile calendaristice) de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii la art.319 alin.(16) din Codul fiscal.
În perioada 1 ianuarie - 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura nu se sancționează.
-----
Ultima noutate în ce privește e-Factura este că în sfârșit se poate face automat conversia din XML în PDF, printr-o simplă apăsare de buton. Ministrul a insistat mult pentru asta. Până acum conversia se făcea manual, iar Finanțele au raportat și un milion de facturi pe zi. Sursele noastre din Ministerul Finanțelor spun că îmbunătățirile pentru această schimbare majoră de sistem de raportare a facturilor, care a luat pe toată lumea prin surprindere, se realizează constant.
Trecerea la sistemul unic de raportare a facturilor în mediu electronic la ANAF a întâmpinat o serie de probleme în aplicare, de la 1 ianuarie, când e-Factura a devenit obligatorie în relațiile comerciale dintre firme.
E-Factura se aplică încă din 2022 pe relația firme - guvern. Dacă firmele mari sau cele care au business cu statul erau obișnuite cu birocrația și au găsit soluții să folosească sistemul așa cum a fost făcut inițial, trecerea la acest sistem pentru toate firmele a arătat slăbiciuni ale acestuia.
A fost introdusă autofacturarea.
Apoi, conform unui comunicat transmis de Ministerul Finanțelor,
începând cu 16 ianuarie 2024, sistemul e-Factura nu va mai permite
introducerea facturilor duplicat. Această măsură vine să crească
acuratețea și integritatea datelor înregistrate în sistem.
După
încărcarea facturii fără Spațiul Privat Virtual, s-a mai introdus
filtrarea pe categorii. Furnizorii de servicii de contabilitate au cerut
să poată filtra facturile în baza anumitor criterii specifice. Această
facilitate a fost introdusă printr-o modificare la apelul de listă
facturi disponibile de la serviciile web apelabile automat prin API.
În final, a fost introdusă conversia automată din XML în PDF.
a devenit obligatorie de la 1 ianuarie 2024. Nedepunerea ei în sistemul ANAF nu produce încă efecte, dar ar putea fi sancționată cu amendă, de la 1 aprilie. De la 1 iulie, toate facturile dintre firme se vor transmite explusiv prin acest sistem. În jur de 120.000 de firme au depus până acum e-Factura, dintr-un total de aproximativ 700.000.Ministerul Finanțelor analiza situația e-Factura și lua în calcul o potențială amânare a termenului de la care încep să fie aplicate sancțiuni pentru neraportarea și în sistemul eFactura a facturilor emise. Până acum, sancțiunile erau suspendate până la 1 aprilie.
În sistemul e-Factura sunt raportate în prezent aproximativ o treime din numărul total de facturi la care estimează autoritățile că trebuie să se ajungă, dacă raportează toți cei care au obligația.
Citește mai mult la: https://www.digi24.ro/digieconomic/financiar/decizie-bolos-nu-se-mai-dau-amenzi-pentru-e-factura-de-la-1-aprilie-13691
Informaţiile publicate pe site-ul Digi Economic pot fi preluate, în conformitate cu legislația aplicabilă, doar în limita a 120 de caractere.
-----